Covid-19 har påvirket hverdagen for elever på ungdomsuddannelser – dels har deres skoledage, periodevis, været reduceret til virtuel undervisning ligesom deres fritidsaktiviteter også har været betydeligt påvirket af pandemien. Elevernes sociale omgang er dermed blevet mærkbart begrænset i både skoletiden og i fritiden, ligesom de i flere perioder enkelt-, gruppe- og klassevis, har været hjemsendt i karantæne samt modtaget virtuel undervisning. Det har givet grobund for, at følelsen af ensomhed hos eleverne øges i takt med den fysiske afstand i elevernes hverdag. De mange sociale arrangementer og aktiviteter der normalt er forbundet med en ungdomsuddannelse, er blevet aflyst eller flyttet af flere omgange; studieture, morgensamlinger, fester, fredagsbarer, samarbejde på tværs af klasser, gruppearbejder på tværs af årgange og faste traditioner samt indslag, der al sammen er med til at skabe sammenhold og nye bekendtskaber, har været lukket ned. Alt sammen noget der bidrager til studiemiljøet på en ungdomsuddannelse.De resultater vi allerede nu ser på skolerne, er en større mistrivsel, øget ensomhed, lavere engagement fra elevernes side, ringere sociale kompetencer, ringere evne til at samarbejde. De virtuelle sociale arrangementer, vi som skoler har afviklet under pandemien har for eleverne kun haft en kort levetid, da det er svært at fastholde elevernes lyst til at engagere sig samt deltage i virtuelle events, hvis samme arrangement gennemføres virtuelt flere gange. Ligeledes oplever vores vejledere en større efterspørgsel på samtaler fra eleverne. I perioder har de fået over 20% flere henvendelser, sammenlignet med tilsvarende periode inden COVID-19. Vi kan desværre også spore et voksende fravær blandt de af vores elever, som i forvejen har svært i og uden for skolen. Vi forventer, desværre, at de kommende årgange, som skifter fra 9. og 10. klasse til ungdomsuddannelserne på forhånd vil være negativt påvirkede både fagligt og socialt af de mange forskelligartede restriktioner, de har været underlagt det seneste års tid. Noget som ikke bare er løst ved en tilbagevenden til en almindelig fysisk skolegang, hvorfor vi med projektet sigter at øge trivslen på skolerne ved at ud- og afvikle arrangementer, aktiviteter og faglige forløb. Målsætning Målet er at skabe inkluderende alternative fællesskabende uddannelses- og sociale miljøer. Vi vil i løbet af det kommende år have vacciner ift. COVID-19, men ingen kan udelukke, at vi fremadrettet også skal forholde os til andre krisesituationer. Det er derfor essentielt, at vi får skabt og testet tilgange, metoder og arrangementer med og på de elever, som i det forgange års tid har været voldsomt påvirket af COVID-19 og de heraf følgende restriktioner, samt har følt de bi-effekter og negative sider løbende isolation og nedlukning af social aktivitet medfører. Leverancer I projektets udformning er der indlagt 9 af følgende leverancer. læreruddannelse.Seminarer på tværs af projektskolerne samt idé- og vidensbank herunder erfaringsudveksling.Udviklingen af spørgeskema til måling og evaluering af de forskellige indsatser.Etableringen af et lokal aktivitetsråd med elevrepræsentanter.Deltagende og inddragende undervisning.Fælles virtuelle og fysiske arrangementer.Virtuelle og fysiske morgensamlinger, der indeholder elevaktiverende indsatser.Udnyttelse og projektskolernes fysiske rum og udenomsarealerMulighed for virtuel vejledning uden for skoletid.