Årets kamp i fodbold Så blev det tid til at byens ungdomsuddannelser dystede i et brag af en fodboldkamp. Det Blå Gymnasium i Tønder og Tønder Gymnasium mødtes i tre kampe med tilskuere fra begge gymnasier. En lærerkamp samt en pige- og drengekamp blev afviklet i skønne rammer, hvor der var mulighed for at købe lidt mad og drikke. Årets kamp er én af de aktiviterne, der foregår skolerne imellem og har det sigte at ryste sammenholdet lokalt for de unge i byen.
Girl Talk GirlTalk arbejder for at bremse den stigende mistrivsel blandt unge og særligt piger. Vores piger på 2. årgang fik besøg af to ambassadører fra Girltalk. Det blev til en session på et par timer, hvor eleverne fik mulighed for at vende de problemstillinger der knytter sig til det at være ung. Girl Talks værdier er at Alle har brug for en at tale medEnhver person har brug for et menneske i deres liv, som er nærværende og lytter. Men det kan være svært at tale med de mennesker, du er tættest på i dagligdagen. GirlTalk giver derfor mulighed for at tale med andre om de ting i livet, der kan være svært at dele med andre. Du er værdifuldAlle piger uanset etnicitet, seksualitet, religiøs overbevisning eller nationalitet har værdi. GirlTalk støtter piger i at se de ressourcer og talenter, de er i besiddelse af, og til at folde deres potentiale fuldt ud. SisterhoodI ordet Sisterhood er der en stærk gensidighed. Det vil sige, at det man ønsker, er også det, man selv giver. Med andre ord: Retten til at være den man er og respekten for at andre er, som de er. Det sker via omsorg, respekt og mod.
Walk and talk til Lægan Pumpestation Eleverne fra 3. HTX var på en faglig gå-tur til en af Tøndermarsken pumpestationer. Pumpestation er nyligt blevet renoveret og indrettet som stationsmuseum. Formålet med besøget var at lære om principperne bag dræningen af Tøndermarsken, herunder de teknologiske principper bag pumper, afvanding og dræn. Undervejs var der samtidig var rig mulighed for at få kammeratlig gåtur med både faglig og fri snak. Besøget blev afsluttet med en fælles frokost i form af medbragte sandwiches i det fri.
Bøf, bio og det Blå Gymnasium Tønder Som led i vores intro- og trivselsforløb, har eleverne i 2.g været til fællesspisning og efterfølgende biograftur, hvor de så Anders Mattesens anmelderroste film, “Ternet Ninja 2”. En herlig eftermiddag.
Besøg af Jan Hellesøe Jan Hellesøe, der bl.a. er kendt fra diverse TV-programmer, viste både fortryllende og magiske evner, da han besøgte Det Blå Gymnasium. Han har bl.a. været med i TV-programmet “Fuckr m din hjerne” – og det var lige netop hvad han gjorde, da han gennemførte sit underholdende og tankevækkende show.Eleverne skal lære at forholde sig kritisk til kilder og medier, og med udgangspunkt i dette, lavede Jan Hellesøe en masse “forsøg”, hvor eleverne (og andre ansatte) blev inddraget.
Det Blå Gymnasium Tønder holder idrætsdag Der er tradition for, at vi på Det Blå Gymnasium Tønder holder idrætsdag den sidste fredag inden efterårsferien. Sidste år blev det en lidt afdæmpet form pga. Corona, men i år kunne det heldigvis lade sig gøre at tilbyde vores elever en sportsdag med masser af muligheder. Vi prioriterer trivsel højt, og på idrætsdagen er der altid plads til en masse social samvær, ligesom det er muligt at få sved på panden. Læs hele artiklen her
Fælles elevfest d. 01.10.21 mellem Det Blå Gymnasium og Tønder Gymnasium Der er lagt op til et brag af en elevfest for eleverne på tønder Gymnasium og Det Blå Gymnasium Tønder. Alle elever var inviteret fra begge gymnasier og KESI optrådte senere på aften. Festen foregik i Universe-day Eleverne fra første HHX- og EUX-årgang på BC-syd i Sønderborg deltog i en naturvidenskabelig ryste-sammen-dag i oplevelsesparken Universe på Nordals. Eleverne var på teambuilding-løb med alle andre 1g’ere fra ungdomsuddannelserne i Sønderborg. Øvelserne var fokuseret på det naturvidenskabelige og teambuilding, og havde til formål at skabe venskaber og fællesskaber i stamklasserne. På linket her finder du en artikel fra dagen, som blev dækket af Jyske Vestkysten. COOP samtaletræning og trivsel Når eleverne eller de studerende forlader ”DBG Vestfyn” så er det til praktikpladser, til studier eller sabbatår. Kendetegnene for alle de der forlader ”DBG,V” er, at de nok løber ind i en samtale for enten at få en praktikplads, et studiejob eller et job, hvor de kan spare op til rejser og andet. Samtaledagen med COOP gav flere muligheder. Indblik i salgselev og ledertrainee.Mulighed for at høre HR fra COOP hvordan en ansøgning og et CV kunne se ud.Indblik i selve samtalen.Hvad er vigtigt?Typiske spørgsmål.Dresscode.Præsentation.Mulighed for en samtale med professionel, HR partner ved COOP. Det var inspiration udefra. Der var to oplægsholdere. Lokalerne var kendte og trygge. Der skulle flyttes grænser og tankes selvtillid. Indhold COOP fik lov til at brande virksomheden. De to praktikforløb de tilbyder, blev fremlagt for alle fremmødte. Herefter kom den praktiske del med Ansøgning, CV og samtalen. Eleverne skulle herefter selv lave deres motivationsskriv og CV (eller genopfriske disse). COOP og underviser var rundt til alle klasser og sikrede, at de var i gang og der ikke var ubesvarede spørgsmål. Ved tilmelding var der mulighed for samtale. Dette var en stor succes. ALLE samtaleslots var fyldt, plus lidt ekstra. Der var samtaler, hvor der var normal undervisning, men eleverne/de studerende gik til og fra. Underviseren sørgede for, at der ikke var ventetid og lyttede til samtlige elever positive tilbagemeldinger. Socialt sigte Alle havde en positiv oplevelse. Der snakkes stadig om eventen. Under samtaletræningen blev der flyttet grænser med håndtryk, power pose og gode grin. Alle gik fra samtalen med selvtillid og mange havde fået afmystificeret ”Det at gå til samtale”. Faglige mål Hele erhvervsfaget på GF1 EUD sigter på klargøring til samtale og evt. praktikplads. Teori til opbygning af ansøgning såvel som CV blev opfyldt. Kompetencer, teori og meninger til hvordan man sælger sig selv til en samtale blev trænet. Forud for studietur til Dublin Inden elevernes studietur til Dublin, havde engelskunderviserne lavet et fagligt forløb om Irland med fokus på kultur, historie og samfundsforhold. Som supplement til dette, blev eleverne samlet til et oplæg fra en tidligere elev, Signe, der har været på praktik i udlandet (PIU) i netop Dublin. Oplægget varede en time med efterfølgende spørgsmålsrunde. Signe præsenterede først rammerne og mulighederne for et PIU-forløb, med fokus på fordelene for elever, der alligevel påtænker en elevplads efter gymnasiet. Herefter fik eleverne en personlig beretning om at være i praktik i udlandet under Covid-19, og hvilke kulturforskelle hun havde bemærket i den forbindelse, for eksempel med karantæne og nedlukning. Til sidst gav hun gode råd og erfaringer om Dublin som destination, med særligt fokus på elevernes besøg (spisesteder, transport, lokale skikke, sightseeing og udflugter på egen hånd). Til sidst var der åben spørgerunde, hvor eleverne kunne spørge ind til emner af mere social karakter. Socialt sigte Formålet med at have et arrangement om studietursdestinationen fra en tidligere elev er, at skabe kategorial dannelse, hvor eleverne oplever, at den viden, de har opnået gennem det faglige forløb om Irland, kan kombineres med deres egne evner og interesser gennem f.eks. PIU eller lignende udvekslingsophold. Desuden fik eleverne en indsigt i de steder, de skulle opleve på studieturen, fra et socialt perspektiv, idet Signe lagde vægt på den subjektive, sociale oplevelse, frem for den faglige. Forhåbningen var, at elever, der måske har haft svært ved det faglige forløb, alligevel ville føle, at studieturen var relevant for dem, og at de blev forhåndsguidet ift. f.eks. transportmuligheder, spisesteder, aktiviteter og insiderviden om byen fra et peer-perspektiv. Faglige mål Analyse af aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.Forstå almene og faglige emner fra forskellige regioner 123
Universe-day Eleverne fra første HHX- og EUX-årgang på BC-syd i Sønderborg deltog i en naturvidenskabelig ryste-sammen-dag i oplevelsesparken Universe på Nordals. Eleverne var på teambuilding-løb med alle andre 1g’ere fra ungdomsuddannelserne i Sønderborg. Øvelserne var fokuseret på det naturvidenskabelige og teambuilding, og havde til formål at skabe venskaber og fællesskaber i stamklasserne. På linket her finder du en artikel fra dagen, som blev dækket af Jyske Vestkysten.
COOP samtaletræning og trivsel Når eleverne eller de studerende forlader ”DBG Vestfyn” så er det til praktikpladser, til studier eller sabbatår. Kendetegnene for alle de der forlader ”DBG,V” er, at de nok løber ind i en samtale for enten at få en praktikplads, et studiejob eller et job, hvor de kan spare op til rejser og andet. Samtaledagen med COOP gav flere muligheder. Indblik i salgselev og ledertrainee.Mulighed for at høre HR fra COOP hvordan en ansøgning og et CV kunne se ud.Indblik i selve samtalen.Hvad er vigtigt?Typiske spørgsmål.Dresscode.Præsentation.Mulighed for en samtale med professionel, HR partner ved COOP. Det var inspiration udefra. Der var to oplægsholdere. Lokalerne var kendte og trygge. Der skulle flyttes grænser og tankes selvtillid. Indhold COOP fik lov til at brande virksomheden. De to praktikforløb de tilbyder, blev fremlagt for alle fremmødte. Herefter kom den praktiske del med Ansøgning, CV og samtalen. Eleverne skulle herefter selv lave deres motivationsskriv og CV (eller genopfriske disse). COOP og underviser var rundt til alle klasser og sikrede, at de var i gang og der ikke var ubesvarede spørgsmål. Ved tilmelding var der mulighed for samtale. Dette var en stor succes. ALLE samtaleslots var fyldt, plus lidt ekstra. Der var samtaler, hvor der var normal undervisning, men eleverne/de studerende gik til og fra. Underviseren sørgede for, at der ikke var ventetid og lyttede til samtlige elever positive tilbagemeldinger. Socialt sigte Alle havde en positiv oplevelse. Der snakkes stadig om eventen. Under samtaletræningen blev der flyttet grænser med håndtryk, power pose og gode grin. Alle gik fra samtalen med selvtillid og mange havde fået afmystificeret ”Det at gå til samtale”. Faglige mål Hele erhvervsfaget på GF1 EUD sigter på klargøring til samtale og evt. praktikplads. Teori til opbygning af ansøgning såvel som CV blev opfyldt. Kompetencer, teori og meninger til hvordan man sælger sig selv til en samtale blev trænet.
Forud for studietur til Dublin Inden elevernes studietur til Dublin, havde engelskunderviserne lavet et fagligt forløb om Irland med fokus på kultur, historie og samfundsforhold. Som supplement til dette, blev eleverne samlet til et oplæg fra en tidligere elev, Signe, der har været på praktik i udlandet (PIU) i netop Dublin. Oplægget varede en time med efterfølgende spørgsmålsrunde. Signe præsenterede først rammerne og mulighederne for et PIU-forløb, med fokus på fordelene for elever, der alligevel påtænker en elevplads efter gymnasiet. Herefter fik eleverne en personlig beretning om at være i praktik i udlandet under Covid-19, og hvilke kulturforskelle hun havde bemærket i den forbindelse, for eksempel med karantæne og nedlukning. Til sidst gav hun gode råd og erfaringer om Dublin som destination, med særligt fokus på elevernes besøg (spisesteder, transport, lokale skikke, sightseeing og udflugter på egen hånd). Til sidst var der åben spørgerunde, hvor eleverne kunne spørge ind til emner af mere social karakter. Socialt sigte Formålet med at have et arrangement om studietursdestinationen fra en tidligere elev er, at skabe kategorial dannelse, hvor eleverne oplever, at den viden, de har opnået gennem det faglige forløb om Irland, kan kombineres med deres egne evner og interesser gennem f.eks. PIU eller lignende udvekslingsophold. Desuden fik eleverne en indsigt i de steder, de skulle opleve på studieturen, fra et socialt perspektiv, idet Signe lagde vægt på den subjektive, sociale oplevelse, frem for den faglige. Forhåbningen var, at elever, der måske har haft svært ved det faglige forløb, alligevel ville føle, at studieturen var relevant for dem, og at de blev forhåndsguidet ift. f.eks. transportmuligheder, spisesteder, aktiviteter og insiderviden om byen fra et peer-perspektiv. Faglige mål Analyse af aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.Forstå almene og faglige emner fra forskellige regioner