Grundtanken i dette forløb var, at løfte 2G’s tværgående trivsel gennem et konkret arbejde med journalistiske discipliner op til kommunalvalget. I forlængelse heraf skulle eleverne skrive indlæg til SDU’s mediacamp-konkurrence indenfor temaet ”diversitet”. Timerne blev placeret i forlængelse af skoledagen en dag om ugen, og kombinerede social hygge på tværs af klasserne med journalistisk arbejde. Vi havde kontakt til en journalist på den lokale redaktion af Fyens Stiftstidende, og hun hjalp flere af dagene. Arbejdsformerne var en blanding af gruppearbejde, interviews, gennemførelse af spørgeskemaundersøgelser og pitch overfor journalisten. Rent fagligt var forløbet tænkt som en videreudvikling af og en fordybelse i det mediemæssige stofområde i dansk med fokus på udvikling af elevernes kreative og innovative kompetencer. Der var hele vejen igennem fokus på skrive- og produktionsprocessen med løbende feedback og omskrivning. Klasserne arbejdede i små redaktioner, hvor der blev holdt redaktionsmøder, diskuteret, organiseret og sparret med andre redaktioner, den lokale journalist og undervisere. Indhold Oplæg ved journalist Gerd Maria May om konstruktiv journalistik og de nye nyhedskriterier. Peter Bro (professor i journalistik, SDU) om det journalistiske kompas/nyhedskompasset (video-oplæg) Niels Møller Mikkelsen (journalistisk lektor, SDU) om nyhedskriterier, målgrupper, kilder, vinkling, Fake News, interview og ophavsret (video-oplæg) Produktion af artikler samt radio- og tv-indslag (reportage-, nyheds- og portrætgenren) Indholdet i forløbet er et supplement til følgende kernestof fra danskfaget: dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i faglige og professionelle sammenhængesagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede teksterdigitale kommunikationsformersprog- og medieanalytiske begreber og metodertekstproduktion med sprogligt, mediemæssigt og kommunikativt fokusmediehistorie Faglige mål At kunne udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligtAt kunne anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidstAt udvikle elevernes selv- og omverdensforståelseAt udvikle elevernes studiekompetence og understøtte muligheden for efterfølgende at kunne foretage et kvalificeret uddannelses- og karrierevalgAt fremme elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og aktivt tage del i et demokratisk og globaliseret samfund At udvikle kreative og innovative kompetencer
Leave a Reply Annuller svarDin e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *Comment Name* Email* Gem mit navn, mail og websted i denne browser til næste gang jeg kommenterer. Δ